UWV Cliëntenraad

UWV Clientenraad was na vijf jaar toe aan een nieuwe website. En deze moest fris, helder en informatief zijn.

De UWV Cliëntenraad is een afvaardiging van UWV-klanten - gevraagd en ongevraagd – de uitkeringsinstantie UWV adviseert. Ter ondersteuning gebruiken raadsleden van elf regio’s een afgeschermd platform om onderling kennis uit te wisselen en samen te werken. In dit afgeschermde deel kunnen zij op een eenvoudige manier agenda-items en documenten delen, samenwerken aan adviezen en hierop reageren in een forumachtige omgeving.

Een belangrijke eis voor de nieuwe website was de vindbaarheid van allerhande documenten. Dit moest snel, soepel en intuïtief werken. Bitman heeft hiervoor Elasticsearch ingezet: een vrij nieuwe manier om (zeer) grote hoeveelheden data te doorzoeken.
De website van UWV-Cliëntenraden bevat zoveel informatie, dat een ‘standaard’ zoekfunctie op allerlei beperkingen stuit. Zoeken op een trefwoord levert te veel informatie op, of niet de juiste treffers. De voordelen van Elasticsearch boven een gewone zoekfunctie zijn vooral te merken bij complexe zoekvragen. Met deze techniek konden we relevanties aanbrengen in de zoekresultaten. Daarnaast is ook de snelheid opmerkelijk en kun je er fulltext mee zoeken.

UWV Cliëntenraad toont de resultaten van haar werkzaamheden aan de buitenwereld via het openbare deel van de website. Deze zijn veelal thematisch geordend. Geïnteresseerden kunnen artikelen die zij willen nogmaals willen lezen samenvoegen en printen in een handige printbundel.

Het frisse design is van honderdeneen.

clientenraad-uwv.nl